Pienoishirven- ja luodikon Suomenmestaruus kilpailut 1.-2.7.2023

Hyvät ampumaharrastajat ja -kilpailijat

Kuopio on Suomen kahdeksanneksi suurin kaupunki, jonka asukastyytyväisyys on mitatustikin korkea. Asukastyytyväisyyteen kuopiolaisten mielestä vaikuttavat erityisesti ne investoinnit, joita kaupunki on viimeisen kymmenen vuoden aikana tehnyt kulttuurin ja vapaa-ajan kohteisiin. Kaupunki ei kuitenkaan ole ollut yksin kehittämässä. Kaupunginosat, kyläyhteisöt ja urheiluseurat ovat antaneet merkittävän panoksensa kaupunkimme kehittämiseen. Pienoishirven ja luodikon sm-kilpailuja vietetään Heinjoen ampumaradalla, joka on upea esimerkki talkootyöstä ja kehittämisinnosta.

Heinjoen ampuma- ja moottoriratakeskuksen historia ulottuu 1980-luvulle. Vuonna 1985 ampuma- ja moottoriradalle myönnettiin sijoituslupa, jonka jälkeen alueen yleissuunnitelma valmistui vuonna 1986. Yleissuunnitelma päivitettiin 2000-luvun alkupuolella ja suunnitelmaan lisättiin mm. ampumahiihdon harjoitteluolosuhteet. Heinjoen suorituspaikkojen rakentamisessa on ollut ensiarvoisen tärkeässä roolissa alueen seurojen talkootyö. Talkootyön ansiosta alue on rakentunut siihen pisteeseen, että suorituspaikat mahdollistavat laadukkaan harjoittelun ja kilpailuiden järjestämisen. Tästä suuri kiitos kuuluu kaikille talkootyöhön osallistuneilta.

Toivon teille menestyksekästä kilpailua!

Jari Kyllönen
Apulaiskaupunginjohtaja

Suomen Metsästäjäliiton SM –kilpailut 2023 Kuopio

Kuopion Ampuma- ja Metsästysseura (KAMS) järjestää Suomen Metsästäjäliiton SM –kilpailut pienoishirvessä ja -luodikossa Kuopiossa 1 - 2.7.2023 Heinjoen ampumaurheilukeskuksessa.

Kilpailuissa noudatetaan Metsästäjäliiton Metsästysampumasääntöjä 2022 sekä liiton kilpatyöryhmän ja tuomarineuvoston antamia ohjeita. Turvallisuus on keskeisessä roolissa metsästysammunnoissa. Tätä näkökulmaa pyritään edelleenkin parantamaan uudella turvalippukäytännöllä, joka tarkoittaa patruunapesän ja aseen lukon väliin tulevaa selkeästi näkyvää esinettä varmistamaan sekä osoittamaan aseen olevan tyhjä ja lataamaton. Sääntö tulee lopullisesti voimaan 1.1.2024, mutta turvallisuuden vuoksi edellytämme sitä jo näissä kilpailuissa. Tämän vuoksi liittokin on paikalla opastamassa ja tekemässä / teettämässä turvalippuja aseisiin. Otetaan asia vakavasti ja huolehditaan turvalippujen avulla jokainen asia kuntoon osaltamme.

Kilpailut ammutaan molempien lajien osalta ensimmäisen kerran elektronisiin tauluihin, joista

laukaukset menevät suoraan netissä olevaan HIRVIURHEILU –tulospalveluun

(hirviurheilu.com). Hirviurheilu on Suomen Metsästäjäliiton hankkima palvelu kilpailuja pitäville jäsenseuroilleen. Tulospalvelusta kuka tahansa voi seurata kilpailuja reaaliajassa paikasta riippumatta. Kertokaa tästä mahdollisuudesta myös kotiin jääville tukijoukoille.

Näiden kilpailujen järjestäminen mahdollistui KAMS:n ja Kuopion kaupungin yhteistyön ansiosta, jolla saatiin käyttölupa uudelle 50m pienoiskivääriradalle. Kyseessä on siis uusi

”aluevaltaus” seuran toiminnassa. Samalla uusi rata mahdollistaa kilpailutoiminnan käynnistämisen myös Suomen Ampumaurheiluliiton lajien osalta.

Kisojen toteutukseen osallistuu kilpailupäivien aikana noin 60 vapaaehtoista talkootyöntekijää.

KAMS tunnetaan metsästysammuntojen ja ampumaurheilun piireissä luotettavana ja kokeneena SM –kilpailujen järjestäjänä. Viimeksi Suomen Metsästäjäliiton mestaruuksista 100m lajeissa kilpailtiin KAMS:n järjestämissä kilpailuissa vuonna 2018, jolloin kilpailuihin osallistui yli 300 kilpailijaa per laji (metsästyshirvi ja metsästysluodikko).

KAMS on järjestänyt lisäksi Suomen Ampumaurheiluliiton liikkuvan maalin SM –kilpailuja vuosittain 1 – 2 kappaletta, mutta niiden kilpailijamäärä on jäänyt hieman pienemmäksi kuin  nyt käytävien SML:n mestaruuskilpailujen.

Toivotan teidät kaikki vieraat, kilpailijat ja tukijoukot tervetulleiksi Kuopioon kilpailemaan liittomme Suomen mestaruuksista, viihtykää ja tehkää hyviä tuloksia!

Matti R kilpailujen johtaja